Sprzedawca nie musi mieć drobnych.

 

Czy to klient powinien mieć odliczoną gotówkę na właściwe zakupy?
Czy może wydanie reszty to obowiązek sprzedawcy?

 

Z badań wynika, że Polacy, coraz częściej posługują się kartami płatniczymi. Dotyczy to nawet drobnych zakupów. Nikogo już nie dziwi płacenie kartą płatniczą nawet za drobne, kilkuzłotowe zakupy. Jednak wiele osób wciąż płatności dokonuje za pośrednictwem gotówki.

 

Co, jeśli jedynym banknotem, który znajduje się w portfelu klienta jest ten o nominale 100 zł, sprzedawca nie ma drobnych, by wydać resztę, a my spieszymy się do pracy?

 

Zgodnie z art. 535 Kodeksu Cywilnego: „Przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.”

W powyższym artykule nie ma mowy o wydaniu reszty. Ponadto, zgodnie z art. 135 kodeksu wykroczeń w handlu detalicznym i gastronomii nie można odmówić sprzedaży bez uzasadnionej przyczyny i jest to karane grzywną. Taką uzasadnioną przyczyną może być brak pieniędzy do wydania.

– „Płacąc gotówką powinniśmy mieć odliczoną sumę” – wyjaśnia Małgorzata Cieloch, rzecznik Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *